//
you're reading...
Υγεία

Γυναίκα – Εξάσκηση έμμηνος ρύση και Ανώδυνος τοκετός απο τον Κόλβατζη Κυριαζή Μαιευτήρας-Γυναικολόγος

 Κόλβατζης Κυριαζήςwomen-infants-ultrasound

ΕΡΩΤΗΣΗ 1η:υπάρχει πρόβλημα άσκησης στη γυναίκα κατά τη διάρκεια έμμηνου ρύσης?
Και αν ναι γιατί?

Υπάρχει πρόβλημα άσκησης κατά τη διάρκεια έμμηνου ρύσης διότι:
1) Υπάρχει κατά κανόνα μικρός ή ισχυρός πόνος χαμηλά στην κοιλιά λόγω σύσπασης της μήτρας, που προσπαθεί να εξωθήσει το αίμα της εμμήνου ρύσης. Μερικές φορές ο πόνος είναι πολύ ισχυρός που καθηλώνει τη γυναίκα και την αναγκάζει να παίρνει παυσίπονα για να αντιμετωπίσει τη δυσμηνόρροια, όπως λέγεται η κατάσταση αυτή.
2) Υπάρχει πρόβλημα αισθητικής, ιδιαίτερα, εάν το αίμα της έμμηνου ρύσης είναι πολύ, πράγμα που επιδρά στην ψυχολογία της ασκούμενης. Πολλές φορές βέβαια, εάν η ποσότητα είναι μικρή, γίνεται η χρήση του ταμπόν, ώστε να καθιστά την άσκηση εφικτή και να μην στερείται η γυναίκα την ψυχαγωγία της ή την προγραμματισμένη άσκηση της. Η χρήση του ταμπόν δεν συνιστάται ιατρικά, λόγω της φλεγμονής που μπορεί να προκαλέσει.
3) Η έμμηνος ρύση επιδρά στην άμυνα του οργανισμού και στην αρνητική ψυχολογία της γυναίκας. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να έχει μειωμένη αντοχή και διάθεση στη διάρκεια της άσκησης.

ΕΡΩΤΗΣΗ 2η: Σε περίπτωση αθλήτριας που έχει αγώνα και πρέπει να αγωνιστεί και έχει περίοδο, είναι αναγκαία η χρήση χαπιών για να διακόψει την περίοδο?
Αν ναι ? τι επιπτώσεις έχει στον οργανισμό της και στον κύκλο της αργότερα από τη συχνή χρήση?

Η έμμηνος ρύση μπορεί να καθυστερήσει με τη χορήγηση φαρμάκων, ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει μια γυναίκα σε ένα αθλητικό πρόγραμμα. Τα φάρμακα αυτά είναι ορμόνες που επηρεάζουν την κανονικότητα του εμμηνορρυσιακού κύκλου με σκοπό την καθυστέρηση της περιόδου. Είναι λογικό, ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις έχουν τις ανάλογες συνέπειες στον οργανισμό της γυναίκας διότι:
α) υπάρχει μη φυσιολογική παρέμβαση στην κανονικότητα του κύκλου.
β) Αν και αναστρέψιμη κατά κανόνα μια τέτοια αντιμετώπιση, η συνεχής χρήση φαρμάκων- ορμονών με σκοπό τη διακοπή της έμμηνου ρύσης μπορεί να δημιουργήσει διάφορες επιπλοκές, ιδιαίτερα σε γυναίκες που γυμνάζονται εντατικά και το αποτέλεσμα θα είναι αθροιστικό. Οι επιπλοκές αυτές μπορεί να είναι η εγκατάσταση διαταραχών του κύκλου στη γυναίκα- αθλήτρια όπως αραιομηνόρροια ( κύκλοι μεγαλύτεροι των 40 ημερών), ακυκλική αμηνόρροια ( κύκλοι μεγαλύτεροι των 90 ημερών)και τέλος αμηνόρροια (καθόλου περίοδος για μεγάλα διαστήματα). Η κατάσταση αυτή, όπως είπαμε είναι συνδυασμός της εντατικής γυμναστικής και της χρήσης φαρμάκων.
γ) Οι παρενέργειες, επίσης των φαρμάκων, σε μακροχρόνια χρήση μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την υγεία των γυναικών.

ΕΡΩΤΗΣΗ 3Η:Μέχρι ποιο μήνα της εγκυμοσύνης η γυναίκα μπορεί να γυμνάζεται? Η έγκυος γυναίκα δεν είναι μια εύθραυστη οντότητα, όπως μία γυάλινη μπάλα που όταν πέσει κάτω θα σπάσει.
Η άσκηση λοιπόν κατά την εγκυμοσύνη, όχι μόνο επιτρέπεται, άλλα θα μπορούσαμε να πούμε ότι επιβάλλεται, και θα πρέπει να διαλυθεί ο μύθος ή η προκατάληψη, ότι κινδυνεύει η εγκυμοσύνη σε μία ασκούμενη γυναίκα. Προφανώς, το πρόγραμμα γυμναστικής είναι εξειδικευμένο, και ορισμένες ασκήσεις απαγορεύονται, ανάλογα με τον μήνα της εγκυμοσύνης. Επιτρέπεται να γυμνάζεται καθ’ όλη την διάρκεια της εγκυμοσύνης , υπό την καθοδήγηση και συμβουλή του μαιευτήρα, του γυμναστή και της μαίας.
Οι μύθοι που πρέπει να διαλυθούν:
1) « Η άσκηση κατά το πρώτο τρίμηνο μπορεί να προκαλέσει αποβολή»
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως σχέση ανάμεσα στην άσκηση κα την αποβολή. Προφανώς η άσκηση απαγορεύεται, όταν η εγκυμοσύνη έχει πρόβλημα.
2) « Οι ασκήσεις για κοιλιακούς μύες απαγορεύονται κατά την εγκυμοσύνη»
Η αλήθεια είναι, ότι οι ασκήσεις για τους κοιλιακούς και τους μύες της λεκάνης, βοηθούν πολύ στη μείωση του πόνου και προσφέρουν μεγαλύτερη αντοχή κατά τον τοκετό. Να αποφεύγουμε να κάνουμε ασκήσεις των κοιλιακών μετά τον τέταρτο μήνα της κύησης.
3) « Η άσκηση οδηγεί σε λιποβαρή μωρά»
Η αλήθεια είναι ότι η καθοδηγούμενη άσκηση δεν θέτει σε κίνδυνο το βάρος της γέννησης του μωρού.
4) « Η άσκηση κατά την κύηση μπορεί να στερήσει οξυγόνο στο έμβρυο, να προκαλέσει καθυστέρηση και να επηρεάσει τη θρέψη του»
Η αλήθεια είναι ότι, δεν διατρέχει κίνδυνο το έμβρυο σε ελεγχόμενη θερμοκρασία δωματίου, με αυξημένη κατανάλωση νερού, φορώντας άνετα ρούχα, το σώμα της εγκύου δεν υπερθερμαίνεται.
Τα οφέλη της γυμναστικής είναι πολλαπλά για την μέλλουσα μητέρα. Η ήπια άσκηση στην εγκυμοσύνη είναι ευεργετική τόσο για την μητέρα όσο και για το έμβρυο. Χαρίζει ευεξία και ζωτικότητα και βοηθάει το σώμα να ξαναβρεί τη φόρμα του μετά τον τοκετό.
Η γυμναστική λοιπόν στις έγκυες γυναίκες έχει τα εξής ευεργετήματα:
 Δυναμώνει τους μύες και βελτιώνει την ευλυγισία των συνδέσμων και των αρθρώσεων, ώστε κατά τον τοκετό η συνεργασία με τον μαιευτήρα να είναι αποτελεσματική.
 Με την γυμναστική για τις έγκυες, δυναμώνουν οι μύες της λεκάνης και ελέγχεται, λόγω του βάρους του εμβρύου, η αίσθηση για ούρηση, λόγω των πιέσεων που δέχεται η ουροδόχος κύστη.
 Τονώνεται η αυτοπεποίθηση, το αίσθημα της ευεξίας, η ψυχική αποφόρτιση από τις έγνοιες της καθημερινότητας.
 Ο ύπνος είναι πιο ήρεμος και βαθύς και γενικά βελτιώνεται η ποιότητα ζωής σας.

ΕΡΩΤΗΣΗ 4η: Ποιες ασκήσεις πρέπει να αποφεύγει κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και ποιες ασκήσεις βοηθούν έναν ανώδυνο τοκετό?
Η εγκυμοσύνη είναι ένα όνειρο ζωής. Ο τοκετός μια αξέχαστη εμπειρία.. Επόμενο είναι να υπάρχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στο ζευγάρι , και προκατάληψη.
Η σωστή ενημέρωση και προσέγγιση της εγκύου, είναι ουσιώδης. Οι υποψήφιες μητέρες είναι ανήσυχες για το άγνωστο που πρόκειται να έρθει, έχουν αναρίθμητα ερωτήματα, με προεξάρχον τον πόνο κατά τη διάρκεια του τοκετού.
Σε οποιαδήποτε άσκηση που πρόκειται να υποβληθεί μια έγκυος γυναίκα, πρέπει πρωτίστως να ενημερώσει τον μαιευτήρα της. Συμβουλευτείτε επίσης τον γιατρό σας, εάν παρουσιαστεί κάποιο ασυνήθιστο σύμπτωμα , ενώ γυμνάζεστε. Ποιες ασκήσεις πρέπει να αποφεύγετε:
• Απαγορεύονται οι ασκήσεις κοιλιακών μυών σε ύπτια θέση μετά τον τέταρτο μήνα, λόγω αύξησης του βάρους της μήτρας και της πίεσης που ασκείται στα μεγάλα αγγεία.
• Να αποφεύγονται οι έντονες, παθητικές διατάσεις, όπως όταν προσπαθείτε να ακουμπήσετε τα δάχτυλα των ποδιών σας και να αποφεύγετε να τεντώνετε τους ιγνυακούς τένοντες. Οι αρθρώσεις της εγκύου γίνονται χαλαρές, λόγω ορμονών ( ρελαξίνη ), οπότε η έντονη γυμναστική μπορεί να τραυματίσει τον μυ.. και την σπονδυλική στήλη ( σπονδυλολίσθηση). Να αποφεύγονται επίσης τα ξαφνικά τινάγματα, οι αναπηδήσεις, και οι γρήγορες αλλαγές θέσης.
• Η αεροβική γυμναστική να περιοριστεί σε χαλαρά επίπεδα.
• Να προφυλάσσετε κατά την γυμναστική, εκτός από τους μύες της κοιλιακής χώρας και την μέση σας, παίρνοντας την σωστή στάση και αποφεύγοντας ασκήσεις που θα τους εκτείνουν πολύ, όπως η υπερύψωση και των δύο ποδιών από το πάτωμα ταυτόχρονα.
• Να μη ζεσταίνεστε υπερβολικά και να πίνετε άφθονο νερό και να μην ασκείσθε σε συνθήκες ζέστης και υγρασίας.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Συνιστάται ως πολύ καλή γυμναστική το βάδισμα, η κολύμβηση και το στατικό ποδήλατο.
Μπορείτε να κάνετε «μικρούς»κοιλιακούς (επεξήγηση) και όταν σηκώνετε τα πόδια, να σηκώνετε ένα πόδι κάθε φορά, κρατώντας το άλλο λυγισμένο, με το πέλμα σας να στηρίζετε στο πάτωμα.

Τι είναι ο ανώδυνος τοκετός;
Τα μαθήματα του ανώδυνου τοκετού ξεκινάνε οκτώ με δέκα εβδομάδες προ του τοκετού. Τα μαθήματα γίνονται συνήθως μια φορά την εβδομάδα και διαρκούν μια με δυο ώρες, από εξειδικευμένες μαίες.

Ασκήσεις επιτρεπτές στον ανώδυνο τοκετό
Ο φόβος για τον πόνο της γέννας και η άγνωστη εμπειρία που θα αντιμετωπίσει η έγκυος γυναίκα δημιουργεί ανασφάλεια άγχος και βασανιστικά ερωτήματα. Γέννα είναι, θα περάσει και τελικά θα τα καταφέρουμε όπως οι μανάδες και οι γιαγιάδες μας, που πιθανόν δεν είχαν τέτοια πρόσβαση, όπως εμείς σήμερα. Υπάρχουν, λοιπόν, τα μαθήματα ανώδυνου τοκετού και οι ασκήσεις αναπνοής για να έχουμε τον έλεγχο του σώματος και την αυτοκυριαρχία μας κατά την κρίσιμη στιγμή.

Μαθήματα ανώδυνου τοκετού
Τα μαθήματα γίνονται από εξειδικευμένες μαίες. Μέσω των μαθημάτων του ανώδυνου τοκετού θα έρθουμε πιο κοντά με την διαδικασία της γέννας και θα διδαχτούμε τρόπους σωστής διαχείρισης.
Πιο συγκεκριμένα η διαδικασία περιλαμβάνει:
 Ατομική συνάντηση με το ζευγάρι ώστε να διερευνηθεί η δική του θεώρηση για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό. Στόχος η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης.
 Η συμμετοχή και η διαμόρφωση ομάδας εκπαιδευόμενων εγκύων.
 Πληροφορίες για την διατροφή στην κύηση.
 Αλλαγές που συμβαίνουν,(αλλαγές στο σώμα της εγκύου, ο ρόλος του πατέρα ερωτική ζωή του ζευγαριού).
 Ανατομία και φυσιολογία του τοκετού.
 Ενημέρωση για τα συμπτώματα έναρξης του τοκετού και αναγνώρισης του από την έγκυο. Διαδικασία παραλαβής, αίθουσα τοκετού και παραμονή στο μαιευτήριο, ιδιωτικό ή δημόσιο.
 Αναπνοές στον τοκετό που απαλύνουν τον πόνο και βοηθούν στην καλή συνεργασία ιατρού – εγκύου κατά τον τοκετό, με την οξυγόνωση του εμβρύου και την ομαλή εξέλιξη της γέννας. Πριν τον τοκετό γίνονται μαθήματα αναπνοής και με την εξάσκηση αυτή βοηθά την γυναίκα να αντιμετωπίσει τον πόνο της γέννας.
 Χαλάρωση.
 Μητρικός θηλασμός. Προετοιμασία των θηλών και του μαστού, τρόπος που πρέπει να γίνεται ο θηλασμός. (πως θα κρατά το μωρό, την πίεση του μωρού, πότε εκθλίβεται το γάλα), περιποίηση των θηλών , καθώς και η επισήμανση της βιολογικής και συναισθηματικής αξίας του μητρικού θηλασμού.
 Περιποίηση του νεογνού.
 Λοχεία. Τρόπος διαχείρισης της λοχείας, όσον αφορά την αντιμετώπιση πρακτικών θεμάτων , την ψυχολογική τόνωση της λεχωίδος και την βοήθεια εγκατάστασης του μητρικού θηλασμού.
 Η ενεργοποίηση των μητρικών ενστίκτων δεν είναι αυτονόητη. Χρειάζεται προετοιμασία. Η ενεργή συμμετοχή της γυναίκας και όχι η παθητικότητα κατά τον τοκετό, την λοχεία και τον θηλασμό, χτίζει άρρηκτους υγιείς δεσμούς μητέρας- παιδιού, οικογένειας και κοινωνίας.

Φάρμακα κα ανώδυνος τοκετός
Κατά τη διάρκεια του τοκετού προκειμένου να εξαλείψουμε μερικώς τον πόνο, χρησιμοποιούμε εδώ και χρόνια διάφορα φάρμακα, όπως παυσίπονα, ηρεμιστικά και πεθιδίνη.
Εδώ και δυόμιση δεκαετίες, βέβαια, χρησιμοποιείται με πολύ καλά αποτελέσματα, η επισκληρίδιος αναισθησία.
Αξίζει να αναφερθούμε στη μέθοδο αυτή, η οποία σήμερα είναι η επικρατούσα μέθοδος για την επίτευξη ανώδυνου τοκετού.

Τι είναι επισκληρίδιος αναισθησία;
Είναι μια μορφή τοπικής νάρκωσης, όπου η γυναίκα έχει πλήρη συνείδηση επικοινωνεί και συνεργάζεται με τον μαιευτήρα ιατρό, χωρίς να πονά, ήρεμη , διότι από τη μέση και κάτω υπάρχει πλήρης αναισθησία. Τεχνικά γίνεται έγχυση αναισθητικού στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης.
Έχει κυρίως πλεονεκτήματα και ελάχιστες επιπλοκές, όπως κάθε ιατρική επέμβαση, και κυριάρχησε στην Ευρώπη και στην Ελλάδα , εδώ και πολλά χρόνια, και είναι η κύρια μέθοδος αναλγησίας – ανώδυνου τοκετού.

ΕΡΩΤΗΣΗ 5η : Πότε επιτρέπεται η γυναίκα να ξεκινήσει την γυμναστική αφού έχει γεννήσει? Επιτρέπονται όλες οι ασκήσεις – βάρη?
Μετά από 6 εβδομάδες μπορεί η εγκυμονούσα να ξεκινήσει την διατροφή της για να αναπτύξει και πάλι τον χαμένο μυϊκό ιστό που έχει χάσει στο διάστημα της εγκυμοσύνης παράλληλα με περιπάτους έξω στην εξοχή-σε στίβο γηπέδου. Τα βάρη-άσκηση μπορεί πάλι να τα βάλει στην ζωή της μετά από 8 εβδομάδες. Δηλαδή το γυμναστήριο κανονικά πάντα με την κατάλληλη διατροφή-και τα συμπληρώματα -βιταμίνες και με τον υπεύθυνο γυμναστή να την καθοδηγεί ώστε να χάσει τα κιλά-υγρά τα οποία έχει πάρει λογού του τοκετού και να έρθει πάλι στους κανονικούς ρυθμούς και την επιθυμητή σωματική της διάπλαση.

Κόλβατζης Κυριαζής
Μαιευτήρας-Γυναικολόγος – Επιστημονικός συνεργάτης της Α΄ Πανεπιστημιακής Μαιευτικής – Γυναικολογικής κλινικής του νοσοκομείου Παπαγεωργίου

Advertisements

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: