//
you're reading...
Διατροφή

ζάχαρη -και ελεύθερα σάκχαρα

Η ζάχαρη -και τα υπόλοιπα ελεύθερα σάκχαρα- μπορούν να αποτελούν μέρος ενός ισορροπημένου διαιτολογίου εφόσον καταναλώνονται με μέτρο και στα πλαίσια ενός δραστήριου τρόπου ζωής. Σύμφωνα με τις πρόσφατες συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ)1 «η ημερήσια πρόσληψη ελεύθερων σακχάρων δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% των θερμίδων που λαμβάνουμε καθημερινά».

Ενδεικτικά, η σύσταση αυτή αντιστοιχεί σε ποσότητα 50 γραμμαρίων (που αντιστοιχεί σε 200 θερμίδες) ελεύθερων σακχάρων την ημέρα για ένα διαιτολόγιο 2000 θερμίδων.

Σήμερα, τα περισσότερα συσκευασμένα τρόφιμα και ροφήματα (μπισκότα, δημητριακά, επιδόρπια, αναψυκτικά κ.ά.) αναφέρουν ξεκάθαρα πόσα σάκχαρα περιέχονται ανά μερίδα προϊόντος, καθώς και σε τι ποσοστό αναλογούν με βάση μια δίαιτα 2000 θερμίδων.

Ποια είναι τα ελεύθερα σάκχαρα;

Ως ελεύθερα σάκχαρα χαρακτηρίζονται μονοσακχαρίτες (π.χ. γλυκόζη, φρουκτόζη) και δισακχαρίτες (π.χ. σακχαρόζη ή αλλιώς ζάχαρη) που είτε προστίθενται σε τρόφιμα και ροφήματα (π.χ. από τη βιομηχανία τροφίμων, τα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής αλλά και στα σπίτια μας από εμάς τους ίδιους) είτε περιέχονται φυσικά σε τρόφιμα όπως οι φυσικοί χυμοί φρούτων, το μέλι και τα φυσικά σιρόπια. Τα σάκχαρα που περιέχονται σε φρούτα, λαχανικά και το γάλα δεν περιλαμβάνονται στα ελεύθερα σάκχαρα.

Τα ελεύθερα σάκχαρα «παχαίνουν»;

Δεν αποδεικνύεται ότι η ζάχαρη επηρεάζει την παχυσαρκία περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μακροθρεπτικό συστατικό» σύμφωνα με δήλωση της Δρ. Gómez Candela, Διευθύντριας του τμήματος Κλινικής Διαιτολογίας του Πανεπιστημιακού νοσοκομείου του La Paz2, σε σχετική ομιλία της στο Παγκόσμιο Συνέδριο Διατροφής και Δημόσιας Υγείας. Άλλωστε, όπως συμπλήρωσε η ίδια, αυτό που ισχύει είναι ότι «οποιαδήποτε αλλαγή στο σωματικό βάρος δημιουργείται από οποιαδήποτε αλλαγή στην πρόσληψη τροφής και η οποία δημιουργεί ενεργειακό έλλειμμα ή πλεόνασμα». sugar-addiction

Με απλά λόγια, κανένα τρόφιμο ή θρεπτικό συστατικό μεμονωμένα (συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων σακχάρων) δεν «παχαίνει», όπως και δεν «αδυνατίζει», όταν καταναλώνεται με μέτρο, στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διαιτολογίου.

Κι αν καταναλώνω μεγάλες ποσότητες σακχάρων, πως μπορώ να τα ελαττώσω χωρίς να στερηθώ τη γλυκιά γεύση;

Εδώ και δεκαετίες έχουμε τη δυνατότητα να ελαττώσουμε τα σάκχαρα –και επομένως τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε από αυτά- χωρίς να στερούμαστε τη γλυκιά γεύση, επιλέγοντας εγκεκριμένα, επομένως ασφαλή, ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά και τα τρόφιμα ή ροφήματα που τα περιέχουν.

Σύμφωνα με αρμόδιους φορείς υγείας, μεταξύ των οποίων και η Αμερικάνικη Διαβητολογική Εταιρία3, όταν τα μη θερμιδογόνα γλυκαντικά, όπως η ασπαρτάμη και το γλυκαντικό από το φυτό στέβια, αντικαθιστούν τα πρόσθετα σάκχαρα σε τρόφιμα και ροφήματα, μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη και τη διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αυξάνονται οι θερμίδες που προσλαμβάνονται από άλλα τρόφιμα και ροφήματα.

Αναφορές:
1. Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, 2015. Συστάσεις για την πρόσληψη σακχάρων από παιδιά και ενήλικες. Διαθέσιμο στο: http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/en/

2. International Journal of Community Nutrition®, the original Journal of the International Association of Community Nutrition, Vol 0 (supplement) November 2014. Διαθέσιμο στο: http://www.nutrition2014.org/images/InternationalJournalofCommunityNutrition.pdf

3. Αμερικάνικος Διαβητολογικός Σύλλογος και Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία, 2012. Μη θερμιδογόνα γλυκαντικά. Διαθέσιμο στο: http://circ.ahajournals.org/content/126/4/509.full

Advertisements

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: