//
you're reading...
Υγεία

Επίδραση της άσκησης – ∆ιατροφή στην γυναίκα

Η άσκηση αποτελεί ένα «εργαλείο» υψίστης σηµασίας για την αύξηση της οστικής πυκνότητας έως την ηλικία των 18-20 ετών αλλά και για τη διατήρηση της, κατά τη ενήλικη ζωή. Η φύση της άσκησης, η ηλικία έναρξης αυτής αλλά και η διάρκεια και η ένταση καθορίζουν σε σηµαντικό βαθµό τα οφέλη που προκαλούνται στην οστική µάζα
Ασκήσεις µυϊκής ενδυνάµωσης και αερόβιες ασκήσεις φόρτισης συνδέονται µε αύξηση ή διατήρηση της οστικής πυκνότητας. Η έρευνα σε µετεµµηνοπαυσιακές γυναίκες ανέδειξε ότι οι αεροβικές ασκήσεις τύπου χαµηλής έντασης (low-impact), στις οποίες ανήκει και το περπάτηµα (φυσιολογική βάδιση) δεν αποτελούν σηµαντικές παρεµβάσεις για την απώλεια της οστικής πυκνότητας. Η αρχή της φόρτισης πρέπει πάντα να λαµβάνεται υπόψη σε αυτή την κατηγορία και στα προγράµµατα πρέπει να περιλαµβάνονται ασκήσεις που παρέχουν µια πιο ουσιώδη φόρτιση στο οστούν. Το jogging και η άσκηση µε βάρη µπορούν να αυξήσουν την οστική πυκνότητα σε υγιείς µετεµµηνοπαυσιακές γυναίκες µε περιοχικό και εντοπισµένο τρόπο.. Η σωµατική άσκηση, µπορεί να καθυστερήσει την δηµιουργία καταγµάτων από οστεοπόρωση, κατά 10 ή ίσως και 15 χρόνια.

∆ιατροφή: Ολοένα και αυξανόµενες είναι οι ενδείξεις και οι αποδείξεις, ότι η διατροφή παίζει αποφασιστικό ρόλο, τόσο στην εµφάνιση, όσο και στη θεραπεία οποιασδήποτε ασθένειας. Οφείλουµε να αναλογιστούµε ότι η διαφορετικότητα του καθενός µας µεταφράζεται όχι µόνο στην προσωπικότητα και στον σωµατότυπο αλλά και στην πεπτική «συµπεριφορά». Έτσι, για τον καθένα µας υπάρχουν κατάλληλες και
ακατάλληλες τροφές και θα ξαφνιαζόµασταν, εάν ανακαλύπταµε ότι το ανοσοποιητικό µας σύστηµα αντιδρά υπερβολικά σε τροφές που είναι φαινοµενικά αβλαβείς (δηµιουργώντας έτσι αρκετές από τις «ανεξήγητες» ασθένειες), ενώ επωφελείται από άλλες, που ποτέ δε συµπεριλαµβάναµε στο διαιτολόγιο µας.
Μία γυναίκα πρέπει να παρακολουθεί το επίπεδο του ασβεστίου της. Θα πρέπει να κάνει µία δίαιτα πλούσια σε ασβέστιο και βιταµίνη D. ‘Όταν το επίπεδο του ασβεστίου πέσει στο αίµα, όλα τα συστήµατα των οργάνων, παίρνουν ασβέστιο από τις αποθήκες των οστών. Οι απόψεις των Ιατρών-Γυναικολόγων έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Τώρα θεωρείται ότι η προσθήκη µικρής ποσότητας ασβεστίου σαν συµπλήρωµα διατροφής σε κοπέλες οι οποίες σχεδόν µόλις άρχισαν την περίοδό τους, είναι ωφέλιµη για να µην αναπτύξουν αργότερα οστεοπόρωση. Μία τέτοια θεραπεία για µία κοπέλα 14 ετών, για 4 χρόνια, µέχρι της ηλικίας των 18 ετών, µειώνει κατά 50% τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης στην κοπέλα αυτή, στο µέλλον. Παρόµοια πράγµατα ισχύουν και για γυναίκες µεγαλύτερης ηλικίας.

active woman

Στη σωστή διατροφή παίζει επίσης σηµαντικό ρόλο η επαρκής πρόσληψη της βιταµίνης D. Η βιταµίνη D είναι απαραίτητη τόσο στην πρόληψη όσο και στην θεραπεία της οστεοπόρωσης. Συνήθως επαρκής σύνθεση βιταµίνης D γίνεται απλά µε την έκθεση του σώµατος στον ήλιο. Την βιταµίνη D την φτιάχνουµε στο δέρµα µας µετά
από την επίδραση των ηλιακών ακτινών. Όµως µπορεί να ληφθεί και από τροφές όπως εµπλουτισµένα γαλακτοκοµικά, κρόκος αυγού, ψάρια και συκώτι. Στη µέση και κυρίως την τρίτη ηλικία υπάρχει ανάγκη επαρκούς λήψης βιταµίνης D και ασβεστίου.
Σε περίπτωση που αυτό δεν γίνεται επαρκώς µε φυσικό τρόπο συνιστάται η σύγχρονη λήψη συµπληρωµάτων (π.χ. 1000 mg ασβεστίου και 800 IU βιταµίνης D3).Η µια στις τρεις γυναίκες και νεαρές κοπέλες λαµβάνουν τη µισή από την απαιτούµενη καθηµερινή ποσότητα ασβεστίου που απαιτείται για την ανάπτυξη αλλά και τη διατήρηση υγιών οστών.
Ακόµα µια γυναίκα µπορεί να βελτιώσει την κατάστασή της µε την λήψη φαρµάκων. Αναφέρεται πιο πάνω ότι τα χαµηλά οιστρογόνα αφαιρούν ουσία από τα κόκαλα. ‘Έτσι λοιπόν, οι γιατροί δίνουνε οιστρογόνα σαν θεραπεία αναπλήρωσης, για να εµποδίσουν την δηµιουργία ή την επέλευση της οστεοπόρωσης. Στην Ελλάδα, η εταιρεία που παράγει οιστρογόνα, ισχυρίζεται, ότι η λήψη οιστρογόνων µετά από δύο χρόνια παρουσιάζει ποσοστό καταγµάτων του ισχίου µικρότερο κατά 66%. Είναι γεγονός ότι έχουν αναφερθεί και περιστατικά γυναικών µε αυτόµατα κατάγµατα, τα οποία σταµάτησαν µετά από θεραπεία µε οιστρογόνα.

Τα φάρµακα της οστεοπόρωσης χωρίζονται σε αυτά που διατηρούν την οστική µάζα και δεν την αφήνουν να φθαρεί και σε αυτά που έχουν την δυνατότητα όχι µόνο να διατηρούν την οστική µάζα αλλά και να την αυξάνουν. Τα δεύτερα, δηλαδή, µπορούν όχι µόνο να σταµατήσουν, αλλά και να θεραπεύσουν την οστεοπόρωση (ιδιαίτερα όταν δοθούν στα αρχικά στάδια της νόσου). Σε όλες τις θεραπείες η προσθήκη α-
σβεστίου και βιταµίνης D, είναι απαραίτητη.
Η µάχη για την οστεοπόρωση πρέπει να αρχίζει νωρίς, ειδικά για µια γυναίκα.

Ηλικίες µεταξύ 10 και 20 ετών

Στις ηλικίες αυτές πρέπει να υπάρχουν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη σωστή αύξηση της οστικής µάζας, όπως η σωστή πρόσληψη ασβεστίου, η σωµατική άσκηση, η σωστή πρόσληψη θερµίδων και η φυσιολογική έµµηνος ρύση, ειδικά µετά την ηλικία των 16 ετών.

Ηλικίες µεταξύ 20 και 35 ετών
Στις ηλικίες αυτές, τα οστά έχουν τη µεγαλύτερη δυνατή µάζα και πρέπει να διατηρηθούν σε αυτή όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτό µπορεί να επιτευχθεί µε τη σωστή πρόσληψη ασβεστίου και την απαραίτητη σωµατική άσκηση. Κάθε αλλαγή στην έµµηνο ρύση πρέπει να αναφέρεται στον ειδικό γιατρό.

Ηλικίες µεταξύ 35 και 50 ετών

Θεωρητικά, σε αυτές τις ηλικίες αρχίζει η µείωση της οστικής µάζας. Ωστόσο, η σωστή πρόσληψη ασβεστίου και η σωµατική άσκηση είναι οι πλέον σηµαντικοί παράγοντες για τη διατήρησή της.

Ηλικίες άνω των 50 ετών
Όταν µια γυναίκα βρίσκεται στην εµµηνόπαυση, ο ρυθµός µείωσης της οστικής µάζας κυµαίνεται από 1% έως 6% το χρόνο. Η σωστή πρόσληψη ασβεστίου και η σωµατική άσκηση παραµένουν σηµαντικοί παράγοντες για τη διατήρηση της οστικής µάζας, ενώ ο ειδικός γιατρός θα αποφασίσει για την πιθανή φαρµακευτική αγωγή που
απαιτείται.

Advertisements

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: